Význam magnesia

Co je magnesium

Magnesium  je druhý nejdůležitější kation v těle a jeho přítomnost je potřebná pro každou buňku v lidském těle. Magnesium je součástí mnohých metabolických procesů. Zodpovídá za svalové stahy srdce, usměrňuje výměnu informací mezi jednotlivými nervovými buňkami, syntetizuje bílkoviny a nukleové kyseliny (DNA, RNA) a je součástí více než 300 enzymů v lidském těle. Jeho protipólem (antigenem) je vápník, to znamená, že magnesium zabraňuje nadměrnému ukládání vápníku v těle, například v podobě ledvinových kamenů.
Kromě zabezpečení zdravého fungovaní organismu, magnesium pomáhá při stálé nebo vzácně nadměrné fyzické a psychické zátěži.

Magnesium v těle

Magnesium v těle je důležité pro většinu buněk lidského organismu. Každý člověk by měl proto dbát na optimální hladinu magnesia, která je potřebná pro zdravé fungovaní lidského těla. Na dostatečný přísun hořčíku by neměli zapomenout především lidé s nadměrnou psychickou nebo fyzickou zátěží, ať už dočasnou nebo dlouhodobou, jelikož tyto skupiny lidí mají vyšší spotřebu hořčíku. Tak jako je hořčík potřebný pro běžné fungovaní organismu, tak je stejně využívané i při podpůrných léčbách dalších nemocí. Pozitivní příznaky magnesia se projevují:

  • zlepšením metabolismu cukrů a tuků u diabetiků
  • normalizováním napětí cévní stěny (vysoký krevní tlak) a abnormální elektrickou aktivitou srdce (poruchy srdcového rytmu)
  • snížením svalového napětí, třesu, křečí a vnímání bolesti
  • zmírněním průběhu záchvatů průduškového astmatu
  • snížením výskytu záchvatů migrény, nebo zmírněním jejich průběhu
  • zmírněním bolestí v podbřišku před a během menstruace (dysmenorea)
  • zlepšením fyzického a psychického stavu během předmenstruačního cyklu
  • zmírněním příznaků chronického únavového syndromu

denní dávka magnesia

Denní dávka magnesia

Zdravý dospělý člověk má v sobě asi 22 – 30 g magnesia. Z toho přibližně 60 % magnesia je uložených v kostech, dalších 27 % se nachází ve svalech, 6 – 7 % je v ostatních buňkách a méně jak 1 % je přítomné mimo buňky, tedy v plazmě. Proto je důležité udržovat vyrovnanou hladinu hořčíku v krvi.
Doporučená denní dávka magnesia je v rozsahu od 300 – 420 mg. Množství přijatého magnesia se však mění v závislosti na věku, pohlaví a dalších faktorech jako je stres, nemoc, v těhotenství, zvýšená psychická a fyzická zátěž, nebo přibývající věk.

 

Děti Ženy Muži
pro děti do 3 let: 80 mg do 18 let: 360 mg (pro těhotné 400 mg) do 18 let: 410 mg
pro děti - 4-8 let: 130 mg 18-30 let: 310 mg (pro těhotné 350 mg) 18-30 let: 400 mg
pro děti - 9-13 let: 240 mg nad 30 let: 320 mg (pro těhotné 360 mg) nad 30 let: 420 mg

*Vyšší dávka(předávkování) může vést k průjmu, protože soli magnesia na sebe ve střevech váží vodu, a tedy působí jako přirozené projímadlo.