Magnesium

 

Co je magnesium (hořčík)

Magnesium  je druhý nejdůležitější kation v těle a jeho přítomnost je potřebná pro každou buňku v lidském těle. Hořčík je součástí mnohých metabolických procesů. Zodpovídá za svalové stahy srdce, usměrňuje výměnu informací mezi jednotlivými nervovými buňkami, syntetizuje bílkoviny a nukleové kyseliny (DNA, RNA) a je součástí více než 300 enzymů v lidském těle. Jeho protipólem (antigenem) je vápník, to znamená, že magnesium zabraňuje nadměrnému ukládání vápníku v těle, například v podobě ledvinových kamenů.
Kromě zabezpečení zdravého fungovaní organismu, magnesium pomáhá při stálé nebo vzácně nadměrné fyzické a psychické zátěži.

Magnesium v těle – účinky

Magnesium v těle je důležité pro většinu buněk lidského organismu. Každý člověk by měl proto dbát na optimální hladinu magnesia, která je potřebná pro zdravé fungovaní lidského těla. Na dostatečný přísun hořčíku by neměli zapomenout především lidé s nadměrnou psychickou nebo fyzickou zátěží, ať už dočasnou nebo dlouhodobou, jelikož tyto skupiny lidí mají vyšší spotřebu hořčíku. Tak jako je hořčík potřebný pro běžné fungovaní organismu, tak je stejně využívané i při podpůrných léčbách dalších nemocí. Pozitivní příznaky magnesia se projevují:

  • zlepšením metabolismu cukrů a tuků u diabetiků
  • normalizováním napětí cévní stěny (vysoký krevní tlak) a abnormální elektrickou aktivitou srdce (poruchy srdcového rytmu)
  • snížením svalového napětí, třesu, křečí a vnímání bolesti
  • zmírněním průběhu záchvatů průduškového astmatu
  • snížením výskytu záchvatů migrény, nebo zmírněním jejich průběhu
  • zmírněním bolestí v podbřišku před a během menstruace (dysmenorea)
  • zlepšením fyzického a psychického stavu během předmenstruačního cyklu
  • zmírněním příznaků chronického únavového syndromu

 Vstřebávání hořčíku, maximální denní dávka hořčíku

Denní dávka hořčíka – dávkování

Zdravý dospělý člověk má v sobě asi 22 – 30 g magnesia. Z toho přibližně 60 % magnesia je uložených v kostech, dalších 27 % se nachází ve svalech, 6 – 7 % je v ostatních buňkách a méně jak 1 % je přítomné mimo buňky, tedy v plazmě. Proto je důležité udržovat vyrovnanou hladinu hořčíku v krvi.
Doporučená denní dávka hořčíka je v rozsahu od 300 – 420 mg. Množství přijatého magnesia se však mění v závislosti na věku, pohlaví a dalších faktorech jako je stres, nemoc, v těhotenství, zvýšená psychická a fyzická zátěž, nebo přibývající věk.

 

Děti Ženy Muži
pro děti do 3 let: 80 mg do 18 let: 360 mg (pro těhotné 400 mg) do 18 let: 410 mg
pro děti - 4-8 let: 130 mg 18-30 let: 310 mg (pro těhotné 350 mg) 18-30 let: 400 mg
pro děti - 9-13 let: 240 mg nad 30 let: 320 mg (pro těhotné 360 mg) nad 30 let: 420 mg

*Předávkování hořčíkem může vést k průjmu, protože soli magnesia na sebe ve střevech váží vodu, a tedy působí jako přirozené projímadlo.

 

Projevy nedostatku hořčíku

Nedostatek magnesia (hořčíku) v lidském organismu se projevuje nepříjemnými zdravotními těžkostmi a právě hypomagnesemie (nedostatek magnesia v těle) je nejčastější nediagnostikovanou poruchou elektrolytů v těle.

Příznaky nedostatku hořčíku

Existuje množství často přehlížených příznaků nedostatku hořčíku (magnesia) v organismu, avšak nejčastější příznaky se projevují v oblastech:

  • hlavy – bolest hlavy, slabost, migréna, nervozita, napětí, deprese, úzkost, porucha soustředění,
  • srdce – bolest na hrudníku, nepravidelný tlukot srdce, zrychlené bušení srdce,
  • svalů – bolest v záhlaví, strnulost šíje, mimických a žvýkacích svalů, svalové křeče, svalová horečka, mravenčení v končetinách (parestézia), zvýšená dráždivost (tetanie),
  • vnitřních orgánech – žaludeční křeče, průjem, zvracení, křeče v hrdle, napětí trávících orgánů.

Lidé většinou přehlíží tyto zdravotní těžkosti a k lékaři přichází už se závažnými zdravotními komplikacemi, které jsou následkem dlouhodobě nízké hladiny magnesia v organismu. V mnohých případech by stačilo, aby lidé se zvýšenou potřebou magnesia (tzv. ohrožené skupiny) řešili problém hypomagnesemie preventivně a udržovali si optimální hladinu magnesia v těle.

Příčiny nedostatku magnesia

Minerální látky hrají v lidském těle významnou úlohu podobně jako vitamíny a stopové prvky. Magnesium je druhým nejvýznamnějším kationem v lidském těle a důležitým prvkem kostní látkové přeměny, který ovlivňuje pevnost kostí.

Magnesium (hořčík) v potravinách

Dnešní strava je chudší na přirozený zdroj magnesia a má za následek růst populace trpící hypomagnesemií (nedostatek magnesia).
Magnesium (hořčík) v potravinách se ztrácí především kvůli industrializování potravinářského průmyslu, šlechtění nových odrůd zeleniny a ovoce, technologickému zpracování potravin či celkové změně klimatu.
Stejně tak nevhodná úprava potravin jako smažení nebo konzervování má za následek menší obsah magnesia v potravinách. Množství přijatého magnesia se nerovná množství vstřebaného. Z celkově přijatého magnesia dokáže organismus vstřebat jen 30 – 40 %. Jeho vstřebávání zhoršuje přítomnost tuků, cukrů, vlákniny a volného vápníku v jídle. Optimální hladinu magnesia v těle narušuje i nadměrné pití alkoholu, kávy a různých energetických nápojů.

předávkování hořčíkem - priznaky, projevy, následky, průjem

Lidé se zvýšenou potřebou magnesia

Všeobecně platí, že lidé se zvýšenou psychickou (vyčerpání, stres) nebo fyzickou (vrcholoví sportovci, těžko pracující) zátěží, která je buď krátkodobá, nebo dlouhodobá, mají zvýšenou potřebu magnesia. Mezi tzv. rizikové skupiny však patří i pacienti s různými zdravotními problémy.
Nízká hladina magnézia je často spojená s nemocemi jako:

  • diabetes (cukrovka) – obézní lidé mají až o 50 % nižší zásoby magnesia, zvýšení přísunu magnesia snižuje riziko vzniku cukrovky
  • hypertenze (zvýšený krevní tlak) – zvýšení přísunu magnesia na vysoký krevní tlak pomáhá normalizovat napětí krevní stěny, což se projeví zlepšením hodnot krevního tlaku
  • ischemická choroba srdce (nedostatečné prokrvení) – zvýšení přísunu magnesia snižuje intenzitu a frekvenci bolesti v hrudníku, provázející tuto nemoc
  • arytmie – magnesium pomáhá upravit abnormální elektrickou aktivitu srdce, která je příčinou poruch srdečního rytmu
  • ischemická cévní mozková příhoda (nedostatečné prokrvení) – zvýšení příjmu magnesia o 100 mg denně snižuje riziko vzniku tohoto onemocnění a zároveň chrání
  • mozek po ischemické cévní příhodě
  • migréna – zvýšené dávky magnesia snižují výskyt migrény téměř o polovinu
  • dysmenorea (bolestivá menstruace) – zvýšené dávky magnesia zmírňují příznaky tohoto onemocnění
  • předmenstruační syndrom (soubor fyzických a psychických těžkostí žen před a při menstruaci) – zvýšené dávky magnesia významně zlepšují náladu, snižují zadržování vody, která má za následek váhový přírůstek, nafouknuté břicho nebo napětí v prsou, snižuje výskyt migrén a zlepšuje průběh premenstruačního syndromu.

Další skupinou lidí se zvýšenou potřebou magnesia jsou lidé trpící chronickým únavovým syndromem, lidé trpící alkoholismem, ženy užívající hormonální antikoncepci, těhotné a kojící ženy.

Přečtěte si také